Tuesday, 31 January 2017

KELEBIHAN MENGGUNAKKAN KOMPUTER DI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

: BIODATA : 
Juriffah binti Gabik
EC1410013
Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak
Penulis Novel


PENGENALAN


Dalam dunia teknologi maklumat pada masa kini, Komputer adalah elektronik yang mana sering digunakan secara meluas oleh masyarakat pada masa kini tidak kira peringkat usia hal ini komputer dianggap sebagai alat yang canggih dimana dapat menghubungkan melalui komunikasi dengan menggunakkan akses internet yang terdapat dalam komputer. Dengan ini berhubung dengan sistem pendidikan di negara pada masa kini yang semakin pesat dimana pengajaran dan pembelajaran disekolah sentiasa berkembang mengikut arus pemodenan, penggunaan komputer dalam kalangan kanak-kanak diperingkat sekolah amat menggalakkan. Hal ini bagi memberikan kaedah pembelajaran yang lebih bersifat membantu mengembangkan potensi yang mengajar kanak-kanak dalam  mendalami penggunaan komputer sebagai cara yang lebih mudah dan efktif dalam membantu murid untuk menambahkan pemahaman mereka dan memperkenalkan sistem pendidikan yang lebih mudah  kepada kanak-kanak untuk mendapatkan pembelajaran yang lebih bermakna.

Menerusi pembelajaran dan pengajaran komputer yang digunaakan didalam kelas adalah kanak-kanak akan mendapat ilmu dengan lebih praktikal dimana pembelajaran yang bercorak lebih praktikal akan membantu meningkatkan kemahiran kanak-kanak dari segi mengguna, mengurus dan memahami kaedah pembelajaran dan pengajaran yang lebih berguna dalam mengembangkan diri kemahiran yang ada pada kanak-kanak-kanak. Sebagai contohnya, pembelajaran yang melibatkan komputer akan lebih dapat meningkatkan pefahaman dan perisian yang terdapat pada komputer dapat mereka gunakan sebagai kemahiran dalam mengukuhkan lagi kefahaman mereka melalui pembelajran dengan menggunakan komputer yang mana mudah untuk kanak-kanak seusia mereka untuk memahami setiap perisian yang terdapat pada komputer yang mudah bagi kanak-kanak untuk mengggunakan.

Secara umumnya, penggunaan komputer dalam sistem  pendidikan kepada kanak-kanak dapat memberikan kebaikan kepada guru terutamanya iaitu bahan pengajaran dapat digunakan secara berulang kali didalam kelas, dalam hal ini. Komputer dapat menyimpan maklumat pengajaran, serta memudahkan guru untuk mencari bahan pengajaran yang telah disediakan ataupun bahan pengajran yang telah dibuat dengan lebih mudah tanpa perlu mengubah semula cara pengajaran, contohnya, tayangan video animasi yang melibatkan pergerakan badan iaitu mengenal anggota badan dalam pengajaran ini, guru boleh menggunakan mengaplikasi video tersebut kepada kanak-kanak semasa sesi pembelajaran di dalam kelas. Dalam hal ini, bukan sahaja memudahkan guru dalam setiap sesi pengajaran bgitu juga kepada kanak-kanak akan mudah mengingati pembelajaran yang lebih bercorak multimedia. 


Disamping itu, dengan menggunakan komputer iaitu maklumat pengajaran yang telah disediakan boleh digunakan secara berulang kali tanpa perlu menghabiskan masa untuk merancang pembelajaran yang baru didalam kelas, Hal ini, seterusnya mendorong guru untuk lebih bijak menggunakan masa dan memudahkan guru untuk mengajar pengajaran yang baru kepada murid-murid. Seterusnya, membolehkan bahan maklumat pengajaran disimpan dan membolehkan murid untuk mengulang kaji pelajaran.

Selain itu, dapat mempelbagaikan proses pembelajaran dan pengajaran proses yang bercorak multimedia ini dapat memberikan dan pembelajaran akan lebih menarik dan berkesan kepada kanak-kanak. Pengunaan multimedia seperti power point, visual grafik, teks, muzik, video animasi yang terdapat mengukuhkan pembelajaran yang lebih berkesan kepada kanak-kanak, Sebagai contoh, guru hanya perlu mengaplikasikan penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran untuk meningkatkan mutu pembelajaran yang lebih baik dimana penyampian akan lebih menarik akan mempengruhi kanak-kanak minat belajar semasa didalam kelas dan penggunaan multimedia seperti tayangan video mengenai huruf dapat menarik minat dan  fokus kanak-kanak terhadap bahan pmbelajaran akan lebih  bertambah semasa pembelajaran di kelas berlangsung.

Dalam hal ini juga, memberikan peluang yang luas dalam aktiviti pembelajaran dan pengajaran lebih kepada teknologi yang canggih dimana komputer yang menyediakan persekitaran media yang serba boleh bagi keperluan reka bentuk guru dan pelajar. Dalam pada itu menurut Bill Gates (1999) dimana beliau berpendapat komputer dapat mengubah kaedah pembelajaran tradisional yang memerlukan guru memberikan arahan kepada pendekatan hand-on dan menggunakan sepenuhnya sifat inkuiri yang ada dalam diri kanak-kanak yang bersifat tradsional melalui pengguna komputer didalam kelas. 

Seterusnya, melalui pengguna komputer didalam pengajaran dan pembelajaran iaitu memberikan peluang pembelajaran yang sama rata kepada semua murid untuk belajar dalam persekitaran yang sama sebagai contohnya, terdapat pelajar yang mempunyai tahap IQ yang rendah yang mana tahap kongitif  pada setipa kanak-kanak adalah berbeza dalam hal ini dengan menggunakan perisian komputer di dalam kelas memudahkan guru untuk mengajar dalam mempelbagaikan pengajaran dan pembelajaran kepada murid yang mengalami pembelajaran yang sukar untuk mereka yang mengalami kesukaran dalam pembelajaran.

PENUTUP

Secara keseluruhannya, penggunana komputer dalam kalangan murid-murid disekolah bukan sahaja dapat digunakan semasa sesi pembelajaran berlangsung, Dalam pada itu, menbantu guru dan murid dalam memenuhi keperluan dalam menimbah ilmu disamping pembangunan perisian yang memerlukan pengetahuan, kemahiran, daya imaginasi dan kreativiti yang tinggi untuk menghasilkan sebuah pembelajaran dan pengajaran yang lebih berkesan.

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment